Merken
Als ondernemer investeert u tijd, energie en geld in uw bedrijf. U bouwt een goede naam op en creëert hiermee waarde. Die waarde zit in de handelsnaam van uw bedrijf, de naam van uw product of dienst, of in het logo. En misschien in alle drie. U wilt niet dat een ander daar zomaar op meelift.
Het is dus zaak uw handelsnaam, merknaam en logo te beschermen. Zodat u kunt optreden tegen iemand die ze namaakt of er misbruik van maakt.
Met het registreren van uw handelsnaam en domeinnaam bent u al een eind op weg. Maar hiermee heeft u uw handelsnaam of logo nog niet als merk beschermd.
Wilt u optimale bescherming van uw naam of logo? Vraag dan een merkregistratie aan. U kunt zowel uw naam als het logo van uw product, dienst of bedrijf als merk registreren.
Waarom kiezen voor merkregistratie
-
Monopolie op het merk
Met een registratie krijgt u het alleenrecht om uw merk te gebruiken voor de promotie van de producten en diensten waarvoor de registratie geldt. -
Het merk is meer waard
Verkoop van uw merk of het in licentie geven, is aantrekkelijker. Een geregistreerd ® merk is meer waard.
-
Bescherming tegen misbruik
Met een registratie kunt u beter optreden tegen anderen die willen meeliften op uw succes.
-
Teken van professionaliteit
Om de registratie van uw merk te promoten, kunt u het ® teken gebruiken. Die professionele uitstraling wekt het vertrouwen van uw klanten.
Hoe registreren?
1. Is mijn merk nog beschikbaar?
Voordat u uw merk gaat gebruiken en wilt beschermen is het uiteraard verstandig om uit te zoeken welke oudere merken er bestaan. Hiervoor kunt u zoeken in het Caribisch Nederlandse merkenregister. U kunt zelf (gratis) zoeken. Meer over merk zoeken
2. Zelf doen of laten doen?
Bij een zo optimaal mogelijke bescherming van uw merken spelen er allerlei praktische en juridische vragen. Dat begint al bij de registratie. Welke tekens zijn geschikt als merk? Welke oudere rechten bestaan er en hoe moeten de risico's daarvan worden ingeschat? Voor welke waren en diensten wordt het merk gebruikt en hoe moeten deze worden omschreven om enerzijds een zo ruim mogelijke bescherming te krijgen en anderzijds potentiële conflicten te voorkomen? Allemaal zaken die van cruciaal belang zijn bij een succesvolle bescherming van uw merken. Voor advies over al uw merkenzaken en andere intellectuele eigendomsrechten kunt u terecht bij een merkengemachtigde of gespecialiseerde advocaat. Meer over merkenspecialisten
3. Hoe registreer ik mijn merk?
Het depot van een nieuw merk kunt u aanvragen door een formulier in te vullen en de verschuldigde taksen te betalen. Het is het gemakkelijkst om dit online te doen. Hiervoor kunt u gratis een toepassing downloaden. Deze toepassing leidt u door het formulier heen en helpt u de aanvraag goed in te vullen. Meer over registreren
Hoe verloopt de procedure?
Bij ontvangst van uw depot kent BOIP de datum en de tijd van ontvangst toe. Hiervan ontvangt u een bevestiging. De door u op het formulier vermelde gegevens worden verwerkt in ons systeem. Er wordt eerst gekeken of uw depot aan de minimale vereisten voldoet. Meer over de procedure
Hoe kan ik mijn merk onderhouden?
Het uitsluitend recht op een merk ontstaat nadat BOIP uw depot heeft ingeschreven in het Caribisch Nederlands merkenregister. Om dit uitsluitend recht in stand te houden moet u het gebruiken, bewaken en uw inschrijving tijdig verlengen en up-to-date houden. Meer over merk onderhouden
Mijn merk registreren buiten Caribisch Nederland
Een inschrijving in het Caribisch Nederlands register bij BOIP geldt altijd automatisch voor de drie eilanden: Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. Bescherming buiten Caribisch Nederland is ook mogelijk. Dat is aan te raden als u uw producten en diensten buiten Caribisch Nederland gaat verkopen. Voor bescherming buiten Caribisch Nederland bestaan er verschillende mogelijkheden, die elk hun specifieke voor- en nadelen hebben. Meer over buiten Caribisch Nederland